מפעלים חינוכיים
מפעל ההלכה לילדי ישראל

ממשיכים את הדרך בסימן "לְהַנְחִיל אוֹהַבָי יֵשׁ"
לזכות מרן הרב מרדכי אליהו זצ"ל

בית הספר “אחיה” באבני חפץ בתערוכה מרשימה לדמויות המופת

הרב יוסף והרבנית ברכה קאפח הינם “דמויות המופת” עליהן לומדים תלמידי החמ”ד בשנת הלימודים תשע”ו. התרגשות גדולה ניכרת בתחרות בין בתי הספר השונים בתהליכי היצירה במהלך הלימוד.

בית הספר חמ”ד אחי”ה שביישוב אבני חפץ אשר בשומרון פתח תערוכה מרשימה בה מרוכזים דמויות המופת והערכים אותם לומדים התלמידים מתוך מפעל חייהם.

בתערוכה ניתן לראות ציוני דרך בחייהם של הרב והרבנית תוך דגש על המסירות ללימוד התורה ולהנחלתה לדור הבא המלווה במלאכת הצורפות העדינה המקיימת הלכה למעשה “תורה שיש עימה מלאכה” וניהול הבית היהודי והחסד המקיימת “תורת חסד”. כל זאת תוך מסע העלייה ברקע הפולקלור התימני והשתלבותם בקיבוץ הגלויות בירושלים עיר הקודש עד לקבלת פרסי ישראל על מפעלי חייהם. מנהלת בית הספר הגב’ שרונה קאפח מספרת, “בכל שנה בונה בית הספר תוכנית לימודים ללמידה חווייתית סביב דמויות המופת. השנה ניתן ביטוי מיוחד ע”י המחשה כדי להכניס את הילדים לבית הרב והרבנית ולפולקלור החיים הצבעוני שלהם, מתוך מטרה להמחיש לילד מאיפה נבנו אותם ערכים בהתמודדויות החיים של הדמות שלוו באהבת התורה חסד ומעורבות חברתית”.  בבית הספר הוקם מרכז למידה שמתבצע בתחומים שונים בתחום השפה והיהדות – הכרת ספרי הלכה שכתב הרב קאפח והרמב”ם כדמות מרכזית ביהדות תוך לימוד הלכה ומרכזה כהליכה בדרך החיים היהודי. באמנות – ריקמה כמו שהרבנית עסקה לפרנסת הבית ואמנות הצורפות של הרב תוך התנסות מעשית. איסוף מזון – כל חודש ילדי היומולדת של אותו חודש אחראים לאיסוף ואריזה של מוצרי מזון אותם מחלקים לנזקקים מחלקת הרווחה של מועצה איזורית שומרון. “חשוב לי לציין, שהחוויה מלווה את התלמידים גם בהפסקות בהצגות ומשחקים” מוסיפה מנהלת בית הספר.

ראש “בית מדרש ואהבת” הרב משה עמיאל, המרכז את תהליכי הלימוד על דמויות המופת בשיתוף החמ”ד במשרד החינוך, מספר כי הלימוד חובק מספר עצום של בתי ספר “זו פעם ראשונה שיש קיבוץ כל כך מרשים של כ-70 בתי ספר מכל מחוזות הארץ שמרוכזים תחת לימוד דמויות המופת. התלמידים שותפים פעילים בלימוד בעלון השבועי שאנו מוציאים ובהכנה לימודית לקראת התחרות הארצית הגדולה אליה יעלו נציגים מכל בתי הספר בארץ. במקביל ללמידה התלמידים שותפים בתחרויות יצירה שונות המבטאות את ערכי הלימוד ואת הדבקות בדמויות המופת”.

הנחלת דמויות המופת לבתי הספר הינה מלאכה לא פשוטה. מר יוסי פרחי מרכז מטעם מכון מש”ה את העברת המידע הרב שהצטבר לגורמי החינוך השונים. “אנו במכון מש”ה פועלים כל העת להנחלת תורת הרב יוסף קאפח לדורות הבאים. במהלך השנה האחרונה קיבצנו מדיה ותכנים רבים. נדהמנו לגלות סיפורים חדשים ששופכים אור על דמותו של הרב קאפח שהיו גנוזים בלבבות תלמידיו שלולא העמדתו במרכז הלימוד של ילדי החמ”ד לא היינו זוכים לטעום מתורתו ודמותו המופלאה. לדוגמא, מסיים יוסי בסיפור מופלא, ימי הילדות עברו על הרב יוסף בחבורת הילדים בשכונה היהודית בצנעא. עופר נכדו של הרב, שמע מפי יהודי מזקני תימן הגר בעיר בני-ברק את הסיפור הזה: היינו יחד, אני והרב יוסף, בחבורת הילדים של השכונה. שיחקנו יחד במשחקי ילדים, ומכולם בלט יוסף הקטן שהיה שובב, מלא מרץ, בעל יוזמה, מצטיין בכל משחק – ועם כל זה, היו בו תכונות של מצוינות בתפיסה מהירה וזיכרון עצום. פעם אחת, פגשה החבורה בסבא הקשיש הרב יחיא קאפח, שהיה מלווה בתלמידיו. הם שמעו את אחד התלמידים פונה ושואל: ‘מורי יחיא, מי ינהיג אותנו אחריך?’ – והסבא ענה בקצרה תשובה ברורה: ‘יוסף’! תשובתו של הסבא נשמעה היטב לאוזני נכדו יוסף, ונחקקה בלבו. ומאותו היום ואילך, יוסף מיעט בשובבות חבורת הילדים, נעשה רציני בהתנהגותו, ופינה עצמו ללימוד תורה בכל רגע פנוי. נכדו של הרב יוסף שאל את הזקן מבני-ברק: ‘באיזה גיל זה קרה?’ והזקן השיב: “בגיל שש”.